מוזיאון טיקוטין – אומנות יפנית בחיפה
מגזין דן 18/05/2015
ביקור במוזיאון טיקוטין בחיפה הוא הזדמנות מרתקת להכיר מקרוב את התרבות והאמנות היפנית.
מוזיאון טיקוטין, הממוקם על הר הכרמל בחיפה, הוא אחד מהמוזיאונים היחידים בעולם מחוץ ליפן המוקדש לאמנות יפנית. כ-7000 פריטי אמנות יפניים נמצאים בין כתליו – ציורים, הדפסים, רישומים, ספרים מעוטרים עתיקים, קרמיקה, פסלונים מיניאטוריים, עבודות לכה ומתכת, חרבות עתיקות, פסלי נטסקה, כלי קרמיקה לטקסי תה, חרבות יפניות וכלי נשק ,חפצי אמנות שימושית מהמאות ה19-17 וכן אוסף של אמנות יפנית מודרנית.
אז איך בעצם התגלגל מוזיאון לאמנות יפנית להר הכרמל? הקשר היהודי אינו מאכזב גם הפעם: פליקס טיקוטין (1893-1986) היה אספן ידוע של חפצי אמנות יפניים ואף ארגן תערוכות אמנות יפנית במוזיאונים רבים בעולם. בתקופת מלה"ע השנייה ברח טיקוטין היהודי מהנאצים והסתיר את האוסף בהולנד. לאחר המלחמה הגיע לישראל כדי לתרום את האוסף ולבנות מוזיאון מיוחד לתרבות היפנית בחיפה.
לספוג תרבות, לטייל וגם ליהנות במלונות דן בחיפה>>>
האמנות היפנית מספקת למתבונן חוויה של מפגש עם תרבות אחרת, בעלת מאפיינים ייחודיים.
ציור הוא צורת הביטוי הפופולארית ביותר ביפן. עד לתקופה המודרנית השתמשו היפנים במכחול גם לכתיבה, והמיומנות שנרכשה בטכניקת המכחול ניכרת היטב באיכויות הציור.
הציור היפני נעשה בדרך כלל על נייר או משי, ונושאי הציור רבים ומגוונים: ציור בודהיסטי, מראות טבע ונוף, עלילות גבורה ואגדה, ציפורים ופרחים, ועוד.
הדפסי עץ הפכו גם הם עם הזמן לאמנות חשובה ביפן. ההדפסים מציגים את ההווי, הנוף, המנהגים, אורח החיים והלבוש של אותה תקופה. האיכות הנפלאה של הדפסי העץ נובעת גם מהעובדה כי זו אינה יצירה של אדם אחד, אלא שותפים לה אנשים בעלי מיומנות גבוהה המלווים את תהליך הייצור.
האמנות היפנית ספגה בתקופות שונות במהלך ההיסטוריה השפעות תרבותיות של זרמים שונים: הציור הסיני, האמנות הבודהיסטית ההודית, האמנות הפרסית, תורת הזן,
ועוד – אך במשך השנים השכילו היפנים להטמיע את ההשפעות הזרות ולשלב אותן ביצירה האומנותית המבוססת על ערכים אסתטיים ייחודיים.
התערוכות במוזיאון מתחלפות אחת ל-3 חודשים לערך תוך זיקה לעונות השנה ולאירועים שונים. סיבה נוספת לתדירות החלפת התערוכות היא רגישותם של הציורים וההדפסים היפניים להשפעת האור ותנאי מזג האוויר.
יפן על הנייר…
אוריגמי היא אמנות קיפולי נייר יפנית. מקור השם "אוריגמי" בצירוף המילים "אורי" – קיפול, "קאמי" – פיסת נייר. לאמנות האוריגמי משמעות תרבותית עמוקה בתרבות היפנית, והיא משמשת בטקסים שונים בדת השינטו הנפוצה ביפן. האמנות התפשטה לעולם כולו והפכה לחלק מתרבות הפנאי בזכות השילוב הייחודי של יצירתיות, דיוק ואתגר טכני. ישנם סגנונות רבים של אוריגמי ודגמים חדשים מתפרסמים ללא הרף. בדרך כלל נעשים הקיפולים ללא חתכים או הדבקות, על ניר ריבועי, צבעוני מצידו האחד ולבן מצידו האחר (מתוך ויקיפדיה).
המרכז הישראלי לאמנות האוריגמי מציע תוכניות לפיתוח מיומנויות למידה דרך אמנות קיפולי הנייר (רח' אבא הלל 146 רמת גן, טל' 03-7513483).